Buni Jezerce

Góry Miejsca

Mając do dyspozycji na całe Prokletije tylko 1 dzień w życiu, poświęciłbym go na wędrówkę do tego magicznego miejsca, jakim jest dolina Buni Jezerce.

Dolina Buni Jezerce od północy, Prokletije

Buni Jezerce (Buni i Jezerce, Buni i Jeserce, Buni i Jezerces) oznacza Dolina Jezior. Leży w Albanii, tuż przy granicy z Czarnogórą, na północ od najwyższego szczytu gór Prokletije - Maja Jezercë, do którego wiedzie stąd znakowana trasa.

Dolina położona jest na wysokości 1750 - 1800 m n.p.m. Otoczona jest strzelistymi i poszarpanymi sylwetkami wyższych o 500 - 600 metrów szczytów, jak np. Maja e bojs (2400 m) czy Maja e kokervhakes (2480 m).

Znajduje się tu 6 jezior - 5 mniejszych i 1 duże (w wyższej części doliny, położone na wysokości 1792 m, jedno z największych w górach Bjeshkët e Nemuna), zwane Liqeni i Madh i Buni Jezerce, czyli Wielkie Jezioro w Dolinie Jezior. Jego rozmiary oceniane są na 200 x 380 m.

Dolina Buni Jezerce, Prokletije

Ważną kwestią jest pora roku, w jakiej zdecydujemy się odwiedzić to niesamowite miejsce. Późnym latem (np. wrzesień) większość jezior będzie wyschniętych (łącznie z tym największym). W dobrej kondycji ostanie się tylko najniżej położone jezioro. Jest to też niewątpliwie bardzo ciekawy widok, ale chcąc zobaczyć wszystkie jeziora w pełnej krasie, najlepiej wybrać się tu wiosną czy wczesnym latem.

Monumentalizmu i dziewiczości temu miejscu dodaje fakt, że istnieje mała szansa na spotkanie innych turystów - miejsce to nie jest jeszcze popularne. Czasem zapuszcza się tu pasterz z Katuna Ropojanskiego wraz ze swoim stadem owiec.

W niektórych miejscach doliny zapachnie nam dzikim czosnkiem, który tutaj rośnie.

Dojazd

Przeczytaj, jak dostać się do Vusanje, w dolinie Ropojana.

Trasa

Trasa jest znakowana; od Vusanje (1020 m n.p.m.) do Buni Jezerce trzeba wspiąć się na wysokość 1780 m n.p.m. Należy mieć na względzie, że sama dolina jest już po stronie albańskiej, dlatego trasa wymaga chwilowego nielegalnego przejścia granicy, czym raczej nie trzeba się przejmować. Przejście z Vusanje do Buni Jezerce zajmie 3 - 4 godziny.

Chmury nad Buni i Jezerces (2/5)

Ze wsi Vusanje (42.525783°N, 19.844903°E) idziemy na południe, wgłąb doliny Ropojana. Po 2 km mijamy z prawej zejście do jeziorka Oko Skakavice, a chwilę dalej odbicie z lewej na szczyt Maja Rosit. Idziemy dalej, przechodząc od Vusanje przez znaczną część doliny Ropojana - ok. 5 km.

Następnie, natknąwszy się na żółte znaki na Zastan Ropojanski, Maję Jezercë i Maję Rosit możemy ostro skręcić w lewo, w las. Ta ścieżka doprowadzi nas do drogi do Zastanu Ropojanskiego. Istnieje też możliwość, by nie ścinać tego zakrętu wedle oznaczenia, tylko podążać dalej drogą, skręcając łagodnie o 180 stopni. Oba warianty się łączą, droga zaczyna się obniżać i, widząc już w dole na polanie chatę, docieramy do miejsca zwanego Zastan Ropojanski (lub Vusanjski Zastan, (42.489469°N, 19.815581°E)).

Dolina Buni i Jezerce, Albania

Mieszkająca tutaj pasterska rodzina jest bardzo sympatyczna i z pewnością miło będzie z nią zamienić parę słów i dowiedzieć się przykładowo, że pasterze zajmują się stadem owiec liczącym 600 sztuk! Parę minut za Zastanem znajdziemy na ziemi czarnego węża, z którego możemy zaczerpnąć świeżej wody. Wąż jest wkopany wyżej, a woda płynie z jakiegoś podziemnego źródełka, o które zadbali tutejsi pasterze.

Teraz czeka nas 400 metrowe podejście do doliny. Trasa pnie się zakosami przez las (odbicie na Maję Rosit). Po ok. 30-40 minutach wychodzimy z lasu i zaczynają do nas docierać pierwsze widoki. Na południu spostrzeżemy już wrota, za którymi otwiera się dolina 6 jezior. Do rygla zamykającego Buni Jezerce od północy idzie się jeszcze jakieś 15 minut.

Stary słup graniczny przy wejściu do Buni Jezerce

Zaraz za ryglem, lekko schodząc ścieżką do doliny, natkniemy się na masywne, stare, przewrócone słupy graniczne (42.473556°N, 19.813311°E). Z jednej strony СРЈ (Federalna Republika Jugosławii), z drugiej RSh (Republika Albanii). Za nimi jest już więc Albania.

Na dojście do największego jeziora (Liqeni i Madh i Buni Jezerce), czyli de facto przejście całej doliny, potrzebujemy około 30 minut, ale z uwagi na piękno okolicy i urok mniejszych jeziorek, z pewnością zajmie nam to o wiele więcej.

Zainteresował Cię ten wpis? Może warto podzielić się nim z innymi?

Tagi: Albania, Buni Jezerce, Czarnogóra, góry, Prokletije

Czarnogóra - mapa topograficzna (Prokletije)

1:25 000 | Jugosławia, 1980 r.

Precyzja, z jaką te mapy została odrysowane, robi wrażenie. Dokładając do tego bardzo dobrą skalę otrzymujemy, mimo roku wydania, zdecydowanie najlepsze mapy, z jakimi możemy udać się w te rejony. Poziomice co 10 metrów.

Pobierz arkusze: Plav (4.4 MB), Gusinje (3.1 MB), Jezerce (3.8 MB), Dragobija (3.0 MB).

Prokletije - planinarenje i biciklizam

1:50 000 | Kartografija Huber doo, Beograd

Mapa sfinansowana przez niemiecki GTZ, obecnie GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) na polecenie Niemieckiego Ministerstwa ds. Współpracy Ekonomicznej i Rozwoju. Są współrzędne, siatka UTM, na odwrocie opisano różne rowerowe i górskie trasy. Niby wszystko w porządku, jednak tę mapę wykorzystałbym tylko w celach poglądowych. Ciężko się przy jej pomocy nawigować w nieznanym terenie. Kiepskie malowanie, duża niestaranność i niedokładność, a do tego opisy niektórych tras górskich są wyssane z palca.

Zakres mapy: Bogićevica na wschodzie, Vermosh na zachodzie, Andrijevica na północy oraz Maja Jezercë na południu.

Gdzie dostać: Mapę można dostać praktycznie tylko w Plavie (5 €), w budce informacji turystycznej (Lokalna turistička organizacija), otwartej w dni powszednie w godzinach: 8:00 - 11:00 oraz 11:30 - 16:00, w soboty 9:00 - 11:00, 11:30 - 15:00. Można ją też znaleźć w niemieckich sklepach internetowych po dwukrotnie wyższej cenie.

Albania - mapa topograficzna (Prokletije)

1:50 000

Zwyczajne, jugosłowiańskie topograficzne mapy - przy braku innych możliwości muszą wystarczyć. Obejmują swoim zasięgiem Prokletije leżące na terytorium Albanii oraz większą część w Czarnogórze i Kosowie.

Pobierz m.in. płaty: Boga-11-34-52-3 (1.2 MB), Gusinje-11-34-52-2 (1.3 MB), Theti-11-34-52-4 (1.3 MB), Vermosh-11-34-52-1 (1.2 MB).

Prokletije - Planinarska karta

1:75 000 | Geokarta, Beograd 1966

Stara jugosłowiańska mapa, obejmująca swoim zasięgiem całe Prokletije (łącznie z albańską częścią). Dobra jako poglądowa i nic więcej.

Gdzie dostać: Wątpię, że gdziekolwiek można ją znaleźć. Ja tę mapę dostałem jako prezent w kosowskim Pejë (srb. Peć), od pana urzędującego w górskim klubie Đeravica, obok którego siedziby przez przypadek przechodziłem.

Do pobrania zeskanowany, sklejony kawałek (23.1 MB).

11 lat temu

K.N

[sierpień 2012]

Witam, świetna stronka, byłem wraz z dziewczyną w Prokletije i korzystaliśmy z informacji, które umieściłeś odnośnie szlaków, bardzo nam się przydały, zwłaszcza na zerodowanych skałach w kotle pod Maja Jezerces, gdzie zgubiliśmy oznakowanie i nie wiedzieliśmy w którą stronę iść. Dzięki informacjom, które zamieściłeś szybko wyszliśmy na właściwą drogę.

Domek w Zastanie Ropojanskim stoi obecnie opuszczony. Przez 5 dni byliśmy w okolicy i nikt tam obecnie nie mieszka. Ale źródełka wciąż służą turystom.

Pozdrawiam, życzę sukcesów.

9 lat temu

balkanyrudej

O dolinie tej słyszałam z opowiadań, sama nie miałam okazji jeszcze jej odwiedzić, ale nic straconego. Na pewno w Prokletije będę wracać :)